close icon
success Dank je!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

background image

De meeste commerciële voertuigen van meer dan 3,5 ton moeten verplicht een tachograaf gebruiken om de rij- en rusttijden bij te houden. Als je er geen hebt terwijl dat wel moet, kan dat tot zware boetes leiden. In bepaalde gevallen is het echter mogelijk om een vrijstelling voor de tachograaf te krijgen, wat betekent dat de vrachtwagen niet met een tachograaf hoeft te worden uitgerust. 

Ben je benieuwd of jouw voertuig hiervoor in aanmerking komt? Lees verder voor de volledige lijst met vrijstellingen en hoe ze werken. 

 

Nationale tachograaf vrijstellingen in Nederland

In Nederland gelden bepaalde nationale vrijstellingen van de tachograafplicht, voornamelijk op grond van artikel 13 van EU-verordening 561/2006. Deze vrijstellingen hebben vooral te maken met de aard van het werk en het werkgebied van het voertuig. Aanvragen voor ontheffingen worden behandeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport. 

Hieronder zie je een overzicht van de belangrijkste nationale vrijstellingen van de tachograafplicht die momenteel in Nederland van kracht zijn: 

  • Voertuigen die eigendom zijn van de overheid of door de overheid gehuurd worden voor niet-commercieel wegvervoer en die niet concurreren met commerciële vervoersbedrijven. 
  • Voertuigen die binnen een straal van 100 km van de bedrijfslocatie worden gebruikt door bedrijven in de landbouw, tuinbouw, bosbouw, veeteelt of visserij, inclusief voertuigen die worden gebruikt door hoveniersdiensten. 
  • Land- en bosbouwtrekkers die gebruikt worden voor veldwerk binnen een straal van 100 km van de geregistreerde vestiging van het bedrijf dat ze in eigendom heeft, huurt of least. 
  • Vrachtwagens tot 7,5 ton die door postbedrijven worden gebruikt om goederen te bezorgen binnen een straal van 100 km, mits het rijden niet de hoofdtaak van de bestuurder is. 
  • Voertuigen die worden gebruikt voor rijlessen en examens, op voorwaarde dat ze niet worden gebruikt voor commercieel goederen- of personenvervoer. 
  • Voertuigen van nutsvoorzieningen en openbare diensten, zoals voertuigen die worden gebruikt voor rioolonderhoud, bescherming tegen overstromingen, elektriciteits-, gas-, en watervoorziening, afvalinzameling, telecommunicatie, omroepdiensten, of het testen van apparatuur. 
  • Voertuigen die gebruikt worden voor vervoer van circus- en kermismateriaal en speciaal voor deze doeleinden zijn uitgerust. 
  • Voertuigen voor mobiele projecten, die in stilstand voornamelijk als educatieve eenheden dienen. 
  • Voertuigen voor het ophalen van melk op boerderijen en het terugbrengen van melkbussen of zuivelproducten voor de veevoeding naar boerderijen. 
  • Voertuigen voor geld- en waardetransport, speciaal uitgerust voor veilige transporten. 
  • Voertuigen die slachtafval vervoeren dat niet bestemd is voor menselijke consumptie. 
  • Voertuigen die alleen rijden in hubgebieden, zoals havens of spoorterminals, binnen een straal van 5 km rondom de faciliteit. 

Deze nationale vrijstellingen zijn gericht op specifieke sectoren en gebruikssituaties. Op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport lees je de meest actuele voorwaarden en kun je een aanvraag indienen. 

Internationale tachograaf vrijstellingen

Naast de nationale regels gelden er ook internationale tachograafvrijstellingen in alle EU-lidstaten, plus Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Deze vrijstellingen worden omschreven in artikel 3 van Verordening (EG) nr. 561/2006 en hebben betrekking op specifieke voertuigtypen en gebruikssituaties. 

De volgende categorieën zijn vrijgesteld van de tachograafplicht: 

  • Voertuigen met een maximumsnelheid van 40 km/u. 
  • Voertuigen die eigendom zijn van of gehuurd worden door de overheid en gebruikt worden voor officiële diensten zoals brandweer, politie en openbare veiligheid. 
  • Voertuigen die worden gebruikt in noodsituaties of bij reddingswerkzaamheden. 
  • Gespecialiseerde voertuigen voor medische doeleinden. 
  • Voertuigen die circus- of kermismateriaal vervoeren. 
  • Voertuigen die worden gebruikt voor rijlessen en -examens. 
  • Voertuigen die worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, of nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen. 
  • Niet-commerciële transportvoertuigen van minder dan 7,5 ton. 
  • Bedrijfsvoertuigen die als klassieker worden beschouwd en die voor niet-commerciële doeleinden worden gebruikt. 

In artikel 3 van Verordening (EG) nr. 561/2006 vind je de meest nauwkeurige en actuele lijst van internationale vrijstellingen.

 

Voorkom boetes voor onjuist tachograaf gebruik met LINQO

Boetes voor verkeerd gebruik van de tachograaf kunnen hoog oplopen en er wordt streng gecontroleerd door de autoriteiten. Om boetes te voorkomen is het van cruciaal belang dat je de gegevens van je digitale tachograaf nauwkeurig en op tijd bijhoudt. Met de tachograafbeheeroplossing van LINQO worden het massageheugen en de chauffeurskaart automatisch op afstand uitgelezen. Handmatig downloaden en gemiste deadlines zijn niet meer nodig. 

Het systeem is ook perfect voor nauwkeurige routeplanning, efficiënte salarisadministratie en snel databeheer van rij- en rusttijden. Zo bespaar je tijd op gegevensverwerking, verminder je het aantal menselijke fouten en houd je je moeiteloos aan de regels. LINQO biedt een betrouwbare, hands-off benadering die wagenparkbeheerders gemoedsrust geeft.