Een digitale tachograaf is een klein apparaat, dat lijkt op een autoradio. Via dit apparaat worden de rij- en rusttijden van chauffeurs, de afgelegde afstanden, activiteiten, gegevens van de bestuurder en de rijsnelheid geregistreerd. Deze gegevens worden op twee plekken opgeslagen: op de chip van de bestuurderskaart en in het geheugen van de digitale tachograaf. Hoe werkt een digitale tachograaf precies? Wij leggen het uit in deze blog.
Hoe de digitale tachograaf te gebruiken?
Stap 1: De tachograaf aan de bedrijfskaart koppelen
Om te beginnen moet de tachograaf aan de bedrijfskaart worden gekoppeld. Hierdoor wordt het voertuig aan het bedrijf gekoppeld. Dit doe je door de bedrijfspas in de digitale tachograaf te steken. Op het scherm van de tachograaf is vervolgens af te lezen hoe de koppeling voltooid moet worden.
Let op: ZZP-vrachtwagenchauffeurs moeten zowel een bedrijfskaart als een bestuurderskaart hebben.
Stap 2: De bestuurderskaart gebruiken
Aan de start van een werkdag of voor aanvang van de rit, moet de bestuurderskaart in de digitale tachograaf worden geplaatst. Dit kan met de chip op de kaart naar boven en de pijl naar voren. Een aantal activiteiten worden automatisch door de tachograaf opgeslagen. Zo worden alle ritten geregistreerd. Ook persoonsgegevens en het kenteken worden automatisch op de bestuurderskaart geregistreerd.
Andere activiteiten moet de chauffeur wel handmatig invoeren. Hierbij gaat het om rustmomenten, laden en lossen, of bijvoorbeeld het wachten op bepaalde documenten. Ook moet de chauffeur handmatig aangeven in welk land en welke regio de werkzaamheden plaatsvinden. Dit kan voorafgaand aan de rit. Als deze gegevens zijn ingevoerd, geeft de tachograaf aan dat de chauffeur kan gaan rijden.
Let op: wanneer er een bijrijder is, dan moet deze zijn of haar kaart in de tweede invoergleuf van de tachograaf plaatsen.
Stap 3: Digitale tachograaf gebruiken tijdens het rijden
Wanneer een chauffeur is aangemeld, dan wordt het rijden automatisch als rijtijd opgeslagen. Staat de chauffeur stil, dan moet hij of zij de symbolen op de digitale tachograaf – die staan voor bepaalde activiteiten – goed gebruiken. Het is goed om te onthouden dat de digitale tachograaf bij het verplaatsen van de auto direct op ‘arbeidstijd’ springt. Wanneer de chauffeur het voertuig tijdens een rustpauze verplaatst, moet de tachograaf daarom direct weer op ‘rust’ worden gezet.
Stap 4: De gegevens opslaan
De kilometerregistratie, inclusief tijd die besteed is aan rust en andere activiteiten, worden op de bestuurderskaart opgeslagen. Deze kaart moet eenmaal per 28 dagen worden uitgelezen, anders wordt de data overschreven. De digitale tachograaf moet uiterlijk eenmaal per 90 dagen worden gedownload.
Met Linqo Tachograafmanagement wordt alle data online gedownload en opgeslagen. Handmatig gegevens uitlezen is hierbij dus niet nodig. Daarnaast worden de rij- en rustdata door Linqo geanalyseerd. Hieruit volgen verbeterpunten en/of waarschuwingen voor de chauffeur. Bijvoorbeeld wanneer deze te lang aan het rijden is. De gegevens zijn in te zien via de app van Linqo.