Gericht op consistentie, ontworpen voor schaalbaarheid
Van Merode Transport is gestart vanuit een gedeelde passie voor logistiek. Roy van Merode heeft het bedrijf in 2017 samen met zijn vader Jos opgericht. Hiermee brachten zij een frisse, ondernemende instelling samen met generaties aan praktijkervaring. Het bedrijf begon met slechts twee vrachtwagens, waarbij vader en zoon allebei voor aparte klanten reden, maar kwam al snel in een stroomversnelling.
Inmiddels is Van Merode Transport uitgegroeid tot een bedrijf met 40 medewerkers dat met 20 vrachtwagens, 37 opleggers en 10 vaste charters goederen vervoert door heel Nederland. Het bedrijf is gespecialiseerd in distributie voor de detailhandel, 24/7 pendeldiensten en algemeen goederenvervoer, allemaal uitgevoerd met een wagenpark dat volledig ADR-gecertificeerd is (basiscertificaat, verpakte goederen).
Maar naarmate het bedrijf groeide, steeg ook de behoefte aan betere beheeroplossingen.
De uitdaging: meer voertuigen en meer complexiteit
Naarmate het wagenpark van Van Merode groter werd, werd het ook steeds moeilijker om alles overzichtelijk te houden en aan alle voorschriften te voldoen. Het in realtime volgen van de voertuigen en het beheren van tachograafgegevens werd steeds complexer en tijdrovender.
‘Omdat we voortdurend groeien, zochten we een manier om ons wagenpark in realtime te kunnen volgen en waren we op zoek naar een partner die het beheer van de tachografen kon overnemen.’
De oplossing: gps-tracking in realtime en geautomatiseerd tachograafbeheer
LINQO bracht een oplossing die aansloot bij het tempo van het bedrijf. Met LINQO’s oplossing voor gps-tracking in realtime kan het team nu elk voertuig live volgen: locatie, status, ritgeschiedenis, stoptijden en geschatte aankomsttijden, allemaal vanaf één platform. De oplossing biedt:
- Exacte en actuele tracking
- Actuele voertuigstatus (rijgedrag, stationair draaien, stoptijden)
- Ritgeschiedenis met exacte tijden
- Locatiegegevens van elke vrachtwagen, inclusief adresgegevens
Terwijl dit alles plaatsvindt, zorgt het tachograafbeheer voor de rest: het automatisch downloaden, archiveren en rapporteren van tachograafbestanden. De gegevens van de bestuurderskaart en het voertuig worden veilig en op afstand opgehaald, in overeenstemming met de wettelijke bewaarregels en de EU-regelgeving inzake wegvervoer.
- Automatisch op afstand downloaden van tachograafbestanden
- Beveiligd archief met toegangscontrole
- Slimme meldingen voor ontbrekende gegevens of bestanden die op het punt staan te vervallen
- Volledige naleving van EU-regelgeving
‘Wat wij het meest waarderen, is de snelle respons en het feit dat gps-tracking en tachograafbeheer onder één dak zijn ondergebracht.’