close icon
success Dank je!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op

background image

Het duurt niet lang meer voordat het 2G-netwerk wordt uitgeschakeld: mobiele providers in heel Europa en daarbuiten zijn bezig het 2G-netwerk te deactiveren. Deze overstap naar nieuwere technologieën zoals 4G en 5G zal een grote impact hebben op voertuigvolgsystemen die voor hun communicatie afhankelijk zijn van 2G-technologie. Bedrijven die nog steeds gebruik maken van 2G-systemen voor het monitoren van hun wagenpark moeten onmiddellijk actie ondernemen om de continuïteit te waarborgen en onderbrekingen in hun bedrijfsvoering te voorkomen.  

In dit artikel bekijken we wat bedrijven moeten weten en welke stappen ze moeten nemen om zich voor te bereiden op de deactivering van het 2G-netwerk. 

 

Waarom wordt de ondersteuning van 2G-netwerken stopgezet?

Het 2G-netwerk (tweede generatie) werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren 90 en groeide uit tot een fundamentele technologie voor mobiele communicatie. In het huidige moderne technologische landschap zijn 2G-netwerken echter achterhaald aan het raken. De overstap naar 4G- en 5G-technologieën wordt gedreven door de groeiende vraag naar hogere datasnelheden, betere dekking en verbeterde betrouwbaarheid voor mobiele apparatuur en toepassingen. Hierbij spelen economische en technische factoren ook een belangrijke rol, omdat het onderhouden van de 2G-infrastructuur duur en inefficiënt is in vergelijking met nieuwere, meer geavanceerde netwerken. 4G en 5G hebben een hogere datacapaciteit, een lagere latentie en de mogelijkheid om opkomende technologieën te ondersteunen, zoals het Internet of Things (IoT), autonome voertuigen en snelle internetdiensten, die essentieel zijn voor moderne bedrijfsvoering en dagelijkse connectiviteit. 

 

Wanneer stopt het 2G-netwerk met werken?

De planning voor het uitschakelen van het 2G-netwerk in Nederland ziet er als volgt uit: 

  • KPN. Het stopzetten van het 2G-netwerk staat gepland voor 1 december 2025.
  • Vodafone. Het 2G-netwerk wordt eind 2024 gedeactiveerd.
  • Odido (voorheen T-Mobile): Het 2G-netwerk werd reeds in juni 2023 stopgezet.  

Aan de hand van deze tijdlijnen is het duidelijk dat de grote Nederlandse mobiele providers 2G-diensten geleidelijk aan het afbouwen zijn. 

Welke gevolgen heeft dit voor voertuigvolgsystemen?

Het stopzetten van het 2G-netwerk zal aanzienlijke gevolgen hebben voor voertuigvolgsystemen die voor hun communicatie nog afhankelijk zijn van 2G-technologie. Deze systemen, die worden gebruikt voor realtime locatiebepaling, routeoptimalisatie en wagenparkbeheer, zullen verschillende problemen ondervinden als het 2G-netwerk er niet meer is. 

  1. Uitval van communicatie. Apparaten die nog op het 2G-netwerk werken, zullen niet meer met centrale systemen kunnen communiceren. Dit betekent dat voertuiglocaties en statusupdates niet langer worden verzonden, waardoor trackinggegevens niet langer beschikbaar zijn. Zonder goede communicatie kunnen wagenparkbeheersystemen geen realtime updates of toegang tot belangrijke operationele informatie meer bieden.
  2. Verstoringen in de logistiek. Het wegvallen van trackinggegevens kan aanzienlijke verstoringen veroorzaken in logistieke processen. Bedrijven zullen moeite hebben om leveringen te beheren, routes te optimaliseren en de prestaties van voertuigen te controleren. Deze verstoringen kunnen leiden tot inefficiëntie, vertragingen en het onvermogen om snel te reageren op onverwachte situaties, wat de algehele bedrijfsvoering van het transportbedrijf kan schaden.
  3. De noodzaak om apparatuur te upgraden. Om de continuïteit te waarborgen, moeten bedrijven hun 2G-gestuurde apparatuur vervangen of upgraden naar systemen die geschikt zijn voor 4G of 5G. Deze overgang is essentieel om ervoor te zorgen dat hun wagenparkbeheer- en volgsystemen blijven functioneren. Het upgradeproces kan bestaan uit het installeren van nieuwe apparaten, het aanpassen van de software en het testen van het systeem.
  4. Extra kosten. Het upgraden van apparatuur brengt extra kosten met zich mee. Dat gaat dan onder meer om de aanschaf van nieuwe hardware, installatiekosten en eventuele training voor het personeel om het nieuwe systeem te gebruiken. Deze onkosten zijn weliswaar noodzakelijk, maar kunnen gevolgen hebben voor het bedrijfsbudget. Het gebruik van verouderde technologie kan echter leiden tot nog hogere kosten door inefficiëntie en het niet naleven van regelgeving. 

 

Manieren om je aan te passen aan nieuwe omstandigheden

Om de negatieve effecten van de uitfasering van het 2G-netwerk te verzachten, moeten transportbedrijven een aantal belangrijke maatregelen nemen: 

  1. Overstappen op 4G/5G-apparatuur. De meest effectieve oplossing is om bestaande 2G-apparatuur te upgraden naar systemen met 4G of 5G. Deze nieuwere technologieën bieden hogere datasnelheden, betere betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid, zodat ze zorgen voor naadloze communicatie en het in realtime volgen van voertuigen.
  2. Een nieuwe telecomaanbieder kiezen. Bedrijven kunnen overwegen om over te stappen op telecomaanbieders die 4G- of 5G-netwerken ondersteunen, zodat ze verzekerd zijn van een betrouwbare service zonder onderbrekingen. Deze overstap zal de systeemprestaties verbeteren en de mogelijkheden voor wagenparkbeheer vergroten.
  3. Hybride systemen implementeren. Voor gebieden waar 4G/5G-dekking beperkt is, kan het gebruik van hybride systemen die meerdere netwerktypes combineren (zoals NB-IoT, LTE-M of 4G/5G) helpen om betrouwbare communicatie te waarborgen. Deze systemen zorgen voor continue connectiviteit, zelfs in afgelegen gebieden waar nieuwere netwerken mogelijk nog niet beschikbaar zijn. 

Door deze maatregelen te nemen, kunnen bedrijven een soepele bedrijfsvoering garanderen, onderbrekingen voorkomen en hun wagenparkbeheersystemen toekomstbestendig maken met het oog op de uitfasering van 2G. 

 

Linqo biedt effectieve voertuigtrackingoplossingen

Linqo biedt geavanceerde voertuigvolgsystemen die zijn ontworpen voor realtime monitoring, routeoptimalisatie en verbeterd wagenparkbeheer. Wanneer het 2G-netwerk wordt uitgeschakeld, gaan de systemen van Linqo naadloos over op 4G/5G-netwerken, waardoor continue gegevensoverdracht en betrouwbare communicatie gegarandeerd zijn. Linqo’s diensten helpen transportbedrijven om hun operationele efficiëntie te handhaven, het brandstofverbruik te optimaliseren, de prestaties van voertuigen te volgen en te zorgen dat ze voldoen aan de regelgeving, zelfs in gebieden waar 2G al is verdwenen. Met oplossingen zoals Linqo’s wagenparkvolgservice kunnen bedrijven zich aanpassen aan de veranderingen en zorgen voor een probleemloze en ononderbroken bedrijfsvoering van hun wagenpark.