Onder invloed van technologische en regelgevende veranderingen beweegt de industrie zich in 2024 in de richting van innovatieve praktijken. De marktomvang, die in 2022 meer dan 18 miljard dollar bedroeg en van 2023 tot 2032 naar verwachting met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van meer dan 15% zal groeien, onderstreept deze ontwikkeling. In dit artikel worden de belangrijkste trends onderzocht die het landschap van het wagenparkbeheer het komende jaar vormgeven.
Geavanceerde telematica in actie
De versmelting van geavanceerde telematica met wagenparkbeheersystemen verandert de sector. Deze integratie maakt realtime analyse en voorspellend onderhoud mogelijk. Het biedt vlootbeheerders de mogelijkheid om bruikbare inzichten te verkrijgen, waardoor beslissingen met ongekende precisie en vooruitziendheid kunnen worden genomen. Nieuwe technologieën, vooral die voor routeplanning en taakbeheer, verbeteren de efficiëntie en veiligheid van de bedrijfsvoering en zorgen voor een overgang van reactief naar proactief beheer.
De integratie van elektrische voertuigen volgt een groene koers
De overgang naar elektrische wagenparken wordt steeds sneller, in lijn met de wereldwijde doelstellingen voor emissieloze voertuigen in 2030.. Deze verschuiving omvat uitgebreide strategieën voor de invoering van EV, effectief beheer van de actieradius en oplaadlogistiek. De overstap naar elektrische wagenparken laat zien dat de sector zich inzet voor duurzaamheid, door met technologische en logistieke vindingrijkheid op milieueisen te reageren. Linqo juicht deze trend toe en maakt de overstap naar EV soepeler dan een geoliede machine.
Verbeterde veiligheid van de bestuurder met AI-technologieën
AI-gestuurde telematica stelt nieuwe normen voor de veiligheid van bestuurders. Deze technologie, die essentieel is voor het stroomlijnen van de bedrijfsvoering en het minimaliseren van risico’s, wordt steeds meer gebruikt vanwege de mogelijkheid om voorspellende analyses en realtime inzichten te bieden. Bovendien maakt het cloudsegment, dat in 2022 65% van het marktaandeel in handen had, beheer van wagenparkactiviteiten op afstand mogelijk, wat de flexibiliteit biedt om de bewakingsmogelijkheden uit te breiden. Deze trend is cruciaal in een sector waar het beheren van de brandstofkosten, momenteel een van de grootste uitdagingen, steeds afhankelijker wordt van intelligente tools en analyses van het rijgedrag om het brandstofbeheer te optimaliseren.
Gegevensbeveiliging in de vorm van digitale poorten
Om te voldoen aan de wettelijke vereisten en om de wagenpark te beschermen tegen ongeoorloofde inbreuken op gegevens, is het verplicht om de normen en kaders voor cyberbeveiliging beter na te leven. Technologieën zoals encryptie, meerstapsverificatie en antivirus- en firewallsystemen verminderen het risico op cyberaanvallen aanzienlijk.
Zoals we weten bevatten wagenparkvoertuigen een aanzienlijke hoeveelheid gevoelige gegevens die beschermd moeten worden. Sterke cyberbeveiligingsprotocollen staan in het jaar 2024 in het middelpunt van de belangstelling. Daarnaast verwerven wagenparkbeheerders nieuwe expertise in informatietechnologie en heroriënteren ze hun focus van tactisch naar strategisch beheer. Het belangrijkste doel is het verzamelen en analyseren van gegevens om de bedrijfsvoering van het wagenpark transparanter te maken. Het aanmoedigen van goede rijpraktijken met zuinige rijoplossingen zoals Eco-Drive en het implementeren van een veiligheidscultuur helpt ook bij het opleiden van bestuurders die verantwoordelijk zijn voor langeafstandslogistiek. Kritische functies zoals geofencing, rijgedrag en alarmsystemen zijn enkele van de juiste bewakings- en trackingtechnologieën die de kans op ongelukken verkleinen.
Populariteit van smartphone-oplossingen
Smartphone-telematica en mobiele toepassingen zoals OnTrack Go worden steeds populairder en bieden ongeëvenaarde voordelen op het gebied van efficiëntie en veiligheid. Volgens het rapport van Global Market Insights maakt deze trend deel uit van een bredere verschuiving naar Mobility-as-a-Service (MaaS), waarbij de marktomvang in 2032 mogelijk 1,55 biljoen dollar zal bedragen. Het gebruik van smartphone-oplossingen betekent een verschuiving naar veelzijdigere, gebruiksvriendelijkere en kosteneffectievere methoden voor wagenparkbeheer. MaaS benadrukt alternatieve oplossingen voor bedrijven om strategieën voor het delen van voertuigen te herzien en hun wagenparkbeheerprocessen opnieuw te evalueren. Van wagenparkeigenaren wordt verwacht dat ze met voertuigen die eigendom zijn van het bedrijf experimenteren en proberen ze te leasen. Door het delen van voertuigen in te voeren, kunnen bedrijven ongebruikte voertuigen beter benutten, budgetten beheren en de CO2-voetafdruk verkleinen. De belangrijkste meetgegevens van wagenparken zullen ook veranderen en verschuiven van aantallen voertuigen en gegevens naar factoren als timing, succespercentages van ritten, opkomstpercentages en jaarlijkse kosten.
De opkomst van de segmenten personenauto’s en bouw
Wagenparkbeheer is niet alleen voorbehouden aan commerciële wagenparken. Verwacht wordt dat in 2032 meer dan 42% van de markt zal bestaan uit passagiersvoertuigen die geavanceerde trackingsystemen integreren,terwijl de toepassing van wagenparkbeheeroplossingen in de bouw naar verwachting aanzienlijk zal toenemen, wat helpt bij het realtime monitoren van zwaar materieel. Het altijd veelzijdige Linqo is afgestemd op deze uiteenlopende sectoren en zorgt ervoor dat het onder de beste beheerparaplu valt, wat voor auto het ook is.
Vanaf 2024 kunnen we efficiëntere, duurzamere en technologisch geavanceerdere jaren verwachten in de wagenparkbeheerbranche. Deze ontwikkelingen hebben de branche voorbereid op de toenemende behoeften op het gebied van wagenparkbeheer op een manier die zowel milieuverantwoord als operationeel uitstekend is. Linqo is gedreven om je wagenpark naar groenere, efficiëntere routes en technologisch geavanceerdere reizen te leiden door technische kennis, creatieve oplossingen en klantgerichtheid te combineren.